Wissenhage is een 14 hectare groot domein, gelegen tussen de zuidkant van de Bloemekenswijk, westkant van de Buitensingel (Wondelgem) en ten zuiden en oosten afgesloten door de industriële vestigingen van ABC (Anglo Belgian Corporation) en bedrijven aan de Nieuwevaart.
Voor een uitgebreide tekst vol met argumenten waarom we wissenhage willen behouden zoals het nu is, zie:
"Waarom we Wissenhage willen behouden zoals het nu is ⚊ een uitgebreid pleidooi".
Het heeft er alle schijn van dat we opnieuw beroep zullen moeten aantekenen en advocaten en andere experten moeten inschakelen. Binnenkort zullen we hiervoor opnieuw een crowdfundingsactie moeten opstarten. Je hoort er nog van.
Het grootste deel daarvan is eigendom van De Lijn. Ongeveer 1 hectare is nog eigendom van de Anglo Belgian Corporation (ABC).
De Lijn wil daar een grote stel- en herstelplaatsen bouwen voor trams en bussen.
Het terrein ligt er momenteel groen bij. De natuur is daar goed bezig weer natuur te worden. Er zit daar zowel veen maar ook historische vervuiling in de grond. Er staan een 200-tal bomen, verschillende struiken en onderbegroeiing. Wissenhage is één van de laatste overblijfselen van de Wondelgemse Meersen: waardevolle natuur (daar leven ook minstens 39 beschermde diersoorten).
Omwille van het groen karakter, de vochtige ondergrond en zijn grootte, heeft Wissenhage een belangrijk afkoelend effect in het steeds heter wordend klimaat. Een verkoelend effect waar de omliggende wijken (Bloemekenswijk, Meulestede, Muide, Tolhuis en zijstraten, Rabot) kunnen van genieten in tijden van hittestress.
Ondertussen weten we dat die omliggende wijken tegen 2050 hoe dan ook te kampen zullen hebben met de overschrijding van het maximum toegelaten hittedagen - zelfs zonder dat Wissenhage volgebouwd wordt!
Alleen al om die reden (en we hebben er nog veel andere) is het momenteel ontoelaatbaar dat gelijk welke overheid nog haar fiat zou geven om Wissenhage te bebouden.
Zie daarvoor
"Waarom we Wissenhage willen behouden zoals het nu is ⚊ een uitgebreid pleidooi".
In maart 2024 werden meer dan
In april 2024 heeft De Lijn alweer een nieuw voorstel ingediend. Het betreft hoofdzakelijk technische aanpassingen op vraag van Farys. Dus geen aanpassingen die tegemoet zouden komen aan al de bezwaarschriften die de buren eerder al indienden.